アイスランド噴火による欧州空路混乱における日欧航空会社の対応

 日本航空SAS Internationalのアナウンスを保存しておく。

 方や「運賃規則に関わらず…」、方や「we follow the Regulation EC 261/2004.」。前者の超法規的な姿勢のJALよりも、後者のEU指令に従うというSASの方が手厚いという矛盾。

http://www.jal.co.jp/other/info2010_0416.html

アイスランドでの火山の噴火に伴う航空券の特別な取り扱いについて

 平素より日本航空グループをご利用いただきありがとうございます。
アイスランドでの火山の噴火に伴いまして、弊社国際航空券に対し下記特別取り扱いを実施いたします。弊社ご利用のお客さまにおかれましてはご理解賜りますようお願い申し上げます。

【対象航空券】
2010年4月15〜23日発の日本−欧州間のJL便を含む航空券。
JALマイレージバンク特典航空券および提携他社特典航空券も対象)

【特別対応内容】
<ご出発前>
弊社国際航空券 : 運賃規則に関わらず、払い戻し・取消手数料免除のうえ払い戻しいたします。
他社国際航空券 : 当該航空会社へお問い合わせください。

<ご出発後>
日本−欧州間JL便区間に限り、同一販売予約クラスにて2010年5月09日までの発便へ手数料なしで予約の変更ができます。
*提携他社特典航空券での経路変更については、手配済み特典航空券で利用可能な航空会社の利用に限ります。

【お問い合わせ先】
(1)日本国内からのお問い合わせ
特別取扱いに関する詳細は日本航空国際線予約( 0570-025-031(有料) 午前8時〜午後8時まで(年中無休))までお問い合わせください。

(2)海外からのお問い合わせ
特別取扱いに関する詳細はJALグループ支店・営業所案内までお問い合わせください。

(3)JALマイレージバンク特典航空券をご利用のお客さまは、ご所属地区JMB予約センターまでお問い合わせください。
*旅行商品をご利用のお客さまは、お申し込み旅行会社へお問い合わせください。

2010年4月16日
日本航空

http://www.flysas.com/unconnected_pages/Volcano-eruption-on-Ice

Important information to our customers stranded within Europe

Due to the extraordinary situation regarding restrictions to the Northern European airspace, which affects SAS flights, we follow the Regulation EC 261/2004.

Effective April 19, 2010

As an SAS customer stranded in a European country, excluding Russia, Ukraine and Kosovo, we can offer you:

  • If you are booked on an SAS flight that is cancelled you may choose to be rebook to another flight with the same destination or you may choose to have your ticket refunded.
  • If you have a reservation on a flight until April 23, which has not yet been affected, you may rebook to another date in the same service class, as originally booked, and to the same destination. Your travel need to be completed by December 31.

In addition to the above we can offer you as an SAS customer when necessary, so called Care, which follow the Regulation EC 261/2004:

  • Meals and refreshments when waiting time for alternative transportation exceeds two hours
  • Refund of costs, e.g. telephone calls, or to send two Telefax or e-mail, when waiting time exceeds two hours
  • Hotel accommodation and transportation between airport and hotel. This is subject to availability.

Due to the extraordinary situation at the airports we will not be able to assist you with hotel bookings or other arrangements. If you arrange your own accommodations, Customer Relations will be able to reimburse you for extra Care expenses, upon presentations of receipts, up to a maximum of 200 EUR per night. This extraordinary reimbursement is only valid if your booked flight has been cancelled as a result of the airspace restrictions and is valid with immediate effect.

For any other possible claims we recommend you to contact your travel insurance provider. If you have questions about regulations and compensations please contact Customer Relations in your country of residence, please clickhere.